19 marca 2025 r. nauczyciele wysłuchali wykładu online p. dr Izabeli Stankowskiej-Mazur „Szkoła z perspektywy ucznia w spektrum autyzmu”.
Spektrum autyzmu jest rozpoznaniem, które jeszcze do niedawna wzbudzało głównie skojarzenie „dziecka za szybą”. Wynika to ze specyfiki tego zaburzenia, w którym obserwowanymi objawami jest trudność w nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych oraz komunikacji społecznej, jak też skłonność do powtarzalnych i sztywnych zachowań, zainteresowań i wzorców aktywności. Dotychczas diagnozy w ramach całościowych zaburzeń rozwojowych, z którymi mógł spotkać się nauczyciel, wyróżniały autyzm dziecięcy i atypowy oraz zespół Aspergera, jako odrębne jednostki. Zgodnie ze klasyfikacją nozologiczną ICD-11, która już wkrótce będzie obowiązywać w Polsce, uczeń będzie otrzymywał jedno rozpoznanie: zaburzenia ze spektrum autyzmu. Zmiany te wynikają z najnowszych ustaleń naukowych oraz braku jednego wzorca funkcjonowania osób w ramach tej kategorii. Wykład skoncentrowany był na zrozumieniu rozwoju ucznia ze spektrum autyzmu bez zaburzeń rozwoju intelektualnego i z łagodnymi zaburzeniami języka funkcjonalnego lub bez nich, rozpoznawanego jeszcze jako zespół Aspergera. Celem wykładu było uporządkowanie wiedzy na temat specyfiki funkcjonowania w spektrum autyzmu, zgodnie z przekonaniem, że zrozumienie perspektywy ucznia umożliwi nauczycielowi dobór takich środków przekazu, które będą wspierać proces edukacji.
